Liberal nystart för Kungälv!

Det är dags för en nystart i Kungälv!

Överdrivna ekonomiska överskott har under nuvarande mandatperiod gjorts på personalens och verksamhetens bekostnad, dåligt skött underhåll av kommunens byggnader och obefintligt hållbarhetsarbete.
Vi måste stärka kvaliteten i verksamheterna och tillföra mer resurser till skolan och omsorgen. Våra lokaler måste underhållas och renoveras i tid.
Efter fyra förlorade år måste vi kraftigt öka takten i klimat- och miljöarbetet. Liberalerna tar ansvar för det samhälle vi lämnar över till våra barn genom att utgå från social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet i allt vi gör.

Demokrati

Vi möter utmaningarna tillsammans

Framtidens välfärdsutmaningar kan vi bara hantera tillsammans. Ensam är aldrig stark – ensam är bara ensam. Vi vill se ett ökat samarbete mellan kommun, medborgare, förenings- och näringsliv, andra kommuner, myndigheter och EU.
Vi behöver alla hjälpas åt att nå målen i Agenda 2030.
Vi ska tänka nytt och satsa på det som skapar värde tillbaka till medborgarna.
Det ideella engagemanget i kommunen har stor betydelse för vår utveckling, vår hälsa och sociala gemenskap. Det måste uppmärksammas och aldrig tas för givet.
Samtidigt måste medborgardialogen stärkas – det lokala kunnandet, viljan och erfarenheter måste tas till vara på. Vi vill ha en öppen och tillitsfull dialog.
Liberalerna i Kungälv vill:

• ta fram en plan för utökat samarbete mellan kommun, näringsliv och föreningar
  • återinföra och förnya medborgarstämmorna
  • utveckla medborgardialogen
  • förnya och återinföra ungdomsfullmäktige
  • öka antalet digitala tjänster som vänder sig till medborgarna

Sänkt skatt

– men ändå mer pengar till skola och omsorg

Kungälv har vuxit 6:e mest i landet de senaste åtta åren. Kungälv ligger i en dynamisk och stark region med närhet till Göteborg, det ger goda förutsättningar för en fortsatt tillväxt. När Kungälv växer och vi blir fler som betalar skatt i kommunen är vi fler som är med och delar på kostnaderna. Med Liberalernas budget skulle skola, omsorg, klimat- och miljöarbete få mer pengar och höjd kvalitet, samtidigt som vi sänker skatten för medborgarna.
När oron i världen leder till ökade priser behöver människor få behålla en större del av sin lön. Vi vill sänka skatten till en nivå som innebär mer än 3000 kr mer i plånboken varje år att själva styra över för en familj med en förvärvsarbetande gymnasielärare och en sjuksköterska.
Liberalerna tar ansvar för en hållbar ekonomi för såväl individen som vår gemensamma välfärd och ser till att Kungälvs kommun fortsättningsvis har ett överskott i sin budget. Tack vare kraftigt ökade skatteintäkter kan vi ge mer pengar till skola och omsorg, vi kan ha utrymme för ökade kostnader pga världsläget, och samtidigt ge invånarna mer makt över sina intjänade pengar.

• sänka kommunalskatten med 32 öre
  • öka anslagen till skola och omsorg för en förbättrad kvalitet

Näringsliv

– företagande är förutsättningen för det goda livet

Kungälv ska vara det självklara valet vid nyetableringar, omlokaliseringen och expansion av befintliga företag.
Ett blomstrande näringsliv skapar jobb vilket är grunden för att kunna leva ett gott liv. Vi Liberaler tror på kraften i människors kreativitet, idéer och företagsamhet. Det ska vara lätt att starta och driva företag i hela Kungälv. Det ska löna sig att ta risker och tänka nytt. Vi ska underlätta för företag och stoppa osund konkurrens från offentlig verksamhet för att främja ett varierat och växande näringsliv.
Vi ska inspirera företagarna att agera som förebilder i sitt klimat- och miljöarbete.
Liberalerna i Kungälv vill:

• inrätta ett Näringslivsråd för att bättre möta lokala företagares behov och tillsammans utveckla näringslivet i Kungälvs kommun
  • ta bort avgifter för uteserveringar
  • digitalisera företagstjänster för tillgänglighet dygnet runt
  • tillsammans med näringslivet utöka antalet sommarjobb för unga

Konkret miljöpolitik

– ett jordklot nu och i framtiden

Klimatfrågan är en helt avgörande fråga för vår framtid. Vårt sätt att leva i Sverige idag innebär att vi skulle behöva mer än fyra jordklot om alla jordens människor skulle leva som vi gör. Liberalerna vill att kommande generationer ska ha en god livskvalitet och att Kungälv ska bli ledande som kommun i klimatomställningen och miljöhänsyn. Hållbar utveckling måste alltid utgå från de tre dimensionerna ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet i ett likvärdigt förhållande. Stora överskott får inte ske på bekostnad av social och ekologisk hållbarhet.
Invånarantalet i kommunen förväntas växa väsentligt de kommande åren. Detta innebär än mer byggnation av bostäder och infrastruktur som kräver resurser och det belastar klimatet och miljön ytterligare, då fler människor kommer att nyttja våra naturliga grönområden, kust och hav.
Vid all ny- och ombyggnation skall klimatsmarta byggnadstekniker användas, naturliga grönområden bevaras och nya planeras in i ny bebyggelse.
Liberalerna i Kungälv vill:

• införa samhällsfinansierade fritidsresor för barn och unga hela året
  • att kommunens alla fordon skall vara fossilfria innan mandatperiodens slut
  • inrätta ett Hållbarhetsråd
  • underlätta för utbyggnad av fler laddstolpar för elfordon
  • öka andelen närproducerad, ekologisk och vegetarisk kost i kommunala skolor och äldreboenden

En skola för alla

– framtiden börjar i klassrummet

Vi ska ha en barnomsorg och skola som kan möta alla barn och elever, förmå dem att växa både som individer och medborgare. Utbildning och kunskap ger människor möjligheter och frihet. För att alla barn ska få rätt förutsättningar att lyckas och att kunskapsresultaten ska förbättras behöver vi skickliga välbetalda lärare, lugn och ro i klassrummet och extra stöd och anpassningar för de barn som behöver det. Det svenska språket är avgörande för att lyckas i skolan. Språkkunskaperna i svenska måste prioriteras i ett tidigt skede för alla elever och i synnerhet för de med annat modersmål.
Personal och elever har rätt till en god arbetsmiljö som är anpassad efter den metodik och pedagogik som används i skolan idag.
Liberalerna i Kungälv vill:

• att alla elever ska ges individuella förutsättningar för godkänt betyg
  • utveckla den likvärdiga digitaliseringen inom samtliga utbildningsstadier
  • stärka elevhälsan
  • att varje grundskola ska ha ett eget skolbibliotek
  • utveckla en hållbar arbetsmiljö och säkra kompetensförsörjning inom skolans och barnomsorgens samtliga yrkesgrupper

Kultur och fritid

– för kropp och själ

Kulturen är människornas själ och idrotten vårt blodomlopp, en meningsfull fritid gör oss till både lyckligare och friskare människor. Möjligheten att utöva idrott och kulturaktiviteter skall inte avgöras av plånbokens storlek eller hindras av att man har en funktionsvariation. I en tid där barn rör sig allt mindre måste vi gemensamt uppmuntra till fysisk aktivitet och därför ska vi upprätta ett idrottsbibliotek där barn och unga kan låna utrustning för att prova på olika idrotter. Föreningarnas överlevnad är avhängigt hur vi mellan kommun, näringsliv och föreningar kan samverka för att stärka idrotten och kulturen. Vi behöver stärka LOK-bidraget och se över möjligheter till hyresreduceringar samt hur vi kan samverka för att stärka ledarskap och engagemang i verksamheter där det blir allt svårare med god tillgång till frivilliga insatser.
Liberalerna i Kungälv vill:

• upprätta ett idrottsbibliotek där barn och unga kan låna utrustning för att prova på olika idrotter
  • öka bidraget till idrotts- och kulturföreningar i kommunen som satsar på sociala investeringar och ungdomars ledarskap
  • använda kommunala lokaler för kulturaktiviteter
  • utöka sommarlovsaktiviteter där kommunen är en samverkanspart till att omfatta fler åldersgrupper

Kommundelsutveckling

– attraktivt att leva i hela Kungälv

Hela Kungälv ska leva. Vår översiktsplan måste förnyas och planer för våra olika kommundelar skall aktualiseras. Attraktivt boende kännetecknas av god tillgång till bostäder i alla upplåtelseformer. Hållbarhet, ny teknik och innovationstänkande skall vara i fokus för allt framtida byggande.
För att alla kommundelar skall kunna frodas måste det vara enklare att få lov att bygga nytt eller bygga till. Många områden hindras idag av allt för gamla detaljplaner. Vi liberaler anser att man ska få bestämma mer över sin egen tomt eller sitt eget hus.
Det attraktiva boendet har god tillgång till fina naturmiljöer, bra skolor, fungerande samhällsservice och kollektivtrafik. Gång- och cykelvägar skall byggas ut med prioritering på våra yngre för att säkerställa en trygg miljö till och från skolan såväl som på fritiden där trafikmiljön måste ta hänsyn till barnen och inte tvärtom. Kollektivtrafiken på landsbygden ska utvecklas med fokus på människors behov.
Liberalerna i Kungälv vill:

• förnya översiktsplanen i samarbete med näringsliv, föreningar och boende i Kungälvs kommun
  • göra det lättare och snabbare för fastighetsägare att få till detaljplaneändringar
  • utveckla vandringslederna runt omkring Kungälv
  • tillgänglighetsanpassa fler kommunala badplatser
  • ha god turtäthet i kollektivtrafiken från alla serviceorter

Välfärd och omsorg

– ett tryggt samhälle hela livet med satsning på sociala investeringar

Liberalerna vill ha en kommun som, från ny i världen till årsrik, ger trygghet, omsorg och värnar om hälsa och välgång i livets alla skeenden oavsett livsförutsättningar utifrån socialt, kulturellt och funktionellt perspektiv. Förebyggande insatser i samarbete mellan kommun, närings- och föreningsliv samt primärvården ska prägla vårt tanke- och arbetssätt då det ger såväl samhällsekonomisk som individuell vinst, det är sociala investeringar – att investera i människor. Tillgången och användandet av droger, framförallt cannabis, ökar i Kungälvs kommun. Det konkreta, förebyggande arbetet måste skärpas. Samverkan mellan kommunen, andra samhällsinstanser samt förenings- och näringsliv är grunden för att minska tillgången, användandet och öka avvänjandet.
Folkhälsoarbete minskar den ofrivilliga ensamheten och stärker den psykiska hälsan. Daglig verksamhet ska vara meningsfull och ersättningen ska höjas. Äldreomsorgen står inför stora utmaningar med risk för personalbrist, därför ska vi främja god arbetsmiljö där det är attraktivt att arbeta och utvecklas. Försörjningsstödet ska hjälpa människor ut i arbetslivet och för att erhålla det ska det vara krav på motprestationer. Bidrag ska vara en hjälp när livet är svårt, men målet är alltid att man ska ges möjlighet att försörja sig själv.

Liberalerna i Kungälv vill:

• införa en äldreombudsperson och se till att vi har full behovstäckning inom äldreomsorg och LSS
  • skärpa det drogförebyggande arbetet
  • ta fram en plan för att minska andelen bidragsförsörjda
  • att daglig verksamhet ska vara meningsfull och att habiliteringsersättningen höjs betydligt
  • att äldreboende finns i varje serviceort

Kommunens medarbetare

– ryggraden som håller samman kommunen

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och de ska värnas. Detta får inte bara vara tomma ord utan måste åtföljas av handling och framför allt avsättas resurser för att realisera. Det är av yttersta vikt att vi har en väl genomarbetad personalförsörjningsplan tillsammans med en kompetensutvecklingsstrategi och plan för arbetsmiljöutveckling. Vi måste skapa en bättre arbetsmiljö och ett bättre arbetsklimat så att personalen mår bra, är mindre sjuka, känner arbetsglädje och genom detta kan bidrar till en verksamhet med hög kvalitet för alla inblandade.
Vi vill ge alla medarbetare möjlighet att arbeta under stabila förutsättningar med ett gott ledarskap. Detta kräver långsiktiga strategier, tydliga riktlinjer för vilket ledarskap vi vill ha i våra verksamheter och delaktighet för personalen.

• ta fram en plan för kommunanställd personal till fortbildning 2023-2025
  • göra en total översyn av arbetsmiljön för alla medarbetare med förslag på åtgärder
  • öka omställningen av timanställningar till fasta anställningar
  • att Kungälvs Kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare genom att underlätta och stimulera karriärvägar